Monte Verde

15 maart 2020 - Sámara, Costa Rica

De ochtend van vertrek naar Monte Verde hebben wij eerst na een lokaal ontbijtje, een vlinder en kikker reservaat bezocht. Ze zorgen ervoor dat er nieuwe  vlinders worden uitgezet en de kikkers ook een mooi leven terug in de natuur krijgen. Dit was erg mooi en leerzaam, de rupsen die gaan poppen worden met een speciale zak beschermt, zo kunnen ze rustig uitkomen en weg fladderen.

IMG-20200312-WA0032

De kleine rode kikker met de zwarte pootjes is zo klein als je duimnagel maar zo giftig als wat! Op hun rug zit een gif die onze ademhaling stopt wanneer het gif direct in onze bloedbaan komt. Ik moest denken aan de films met indianen die hun pijl daarin draaiden.

IMG-20200312-WA0030

Gelukkig zaten deze veilig in een kweek kas maar de deur was even open  gemaakt voor ons. Hierna hebben wij nog een trail gelopen van wederom 2.5 uur, ontzettend mooi. Aangezien wij alleen dachten aan de vlinders  en kikkers waren wij er juist vandaag niet echt op gekleed. Ik in een korte broek met een hempje en Raymond moest schoenen wisselen anders mochten wij er niet in. Dit voelde  pas avontuurlijk, bijna geen toerisme en samen op zoek naar de diertjes en genieten van riviertjes en bruggetjes.

Hierna vervolgden wij onze weg naar Monte Verde. Ik had een B &B Geboekt via onze advies site "reisjunki". Helemaal geweldig vol tips en ideeën.

Op de route naar "Santa Elena" zagen wij een bordje met 4 watervallen. Uiteraard zijn wij gestopt en konden wederom entree betalen 16 dollar pp. De prijzen zijn niet mis hier als het op toerisme gericht is. Je zou denken de natuur is voor een ieder maar nee, als u hier naar beneden gaat ziet u verschillende watervallen. Dat was niet gelogen en niet voor niets. Mijn benen voelde inmiddels aan als pap..als die klimmen en nu 450 meter afdalen via stenen. De eerste was mooi maar nog eens vele trappen verder naar beneden was daar de prachtige waterval. Je kon er zwemmen maar ja dan moet je wel je zwemkleding aan hebben! Het voelde als een filmset uit Jurrasic parc, adembenemend. Uiteraard foto sessie waardig. Een aardige knul wilde een foto maken  van ons samen en moest daarvoor over een stenen en een watertje klimmen, ik riep "Be carefull dont drop the camera its my daugthers" haha..gelukkig is het goed gegaan..         (sorry Marion ik geef hem nooit weg)

IMG-20200312-WA0078

Oké en nu weer naar boven, man man ik was kapot. Gelukkig was ik niet de enige die wel wat zuurstof kon gebruiken. Ik denk dat mijn rode hoofd na een 30min auto rijden pas weer zijn normale kleur terug kreeg. Gelukkig kan Raymond zich goed manoeuvreren door de kleine bergwegen en kan ik ernaast genieten.

20200313_142056

Aangekomen bij onze B&B waren wij aangenaam verrast. Wat een onwijs leuk dorpje zeg. Alleen erg hoog en een soort van met onze hoofd in de wolken. Onze sweater met een fleece jas erover was echt geen overbodige luxe. Een soort Helderse wind, er was koffie en thee en popcorn in de lounge. Je keek prachtig uit over de bergtoppen. We wisten direct dat we hier toch 2 nachten wilde blijven. Onze kuiten stonden inmiddels  op hoogspanning en konden wel wat rust gebruiken.

20200313_08385020200313_083958

De volgende dag hebben wij een koffie, cacao en rietsuiker plantage bezocht. Heel leerzaam, lekker en leuk om te zien. Geweldig met welke passie erover gesproken wordt. Nu gaan wij zeker onze koffie en cacao meer waarderen.

IMG-20200313-WA0016IMG-20200313-WA0013IMG_20200314_064113_047

De lokale vrijwilligers geef je uiteraard een fooi als bedankje, ze verdienen hier bijna niets en zijn super blij met wat geld. Wij betalen hier in Dollars en Collon. Dus veel rekenen en omrekenen. Onze ING passen werken nergens, ze accepteren  alleen de credit card, dus deze maar goed aangevuld met ons spaargeld. Zo kom je ook leuke mensen tegen die ook rondreizen en weer andere tips en iedeeen hebben. In "The Treehouse" hebben wij heerlijk gegeten tussen de middag. De boom stond er al toen er ooit iemand bedacht er een restaurant omheen te bouwen. Als het regent heb je pech!

20200313_14575420200313_142022

Vandaag Zaterdag 14 Maart zijn wij na het ontbijtje op weg gegaan naar "Playa Samara". Dit leuke plaatsje is zeker nog niet ontdekt door het massa toerisme! Het wordt omschreven als achterliggend maar wel met genoeg barretjes en eettentje. Eigenlijk waren wij heel erg blij toen wij aankwamen en aantroffen wat wij niet  hadden kunnen bedenken.  Een kampeerplek via de app van Nomad bracht ons naar het strand. Tussen de palmbomen en het geluid van de golven, het brullen van de Apen in de avond..dit is niet te omschrijven. Fotos en filmpjes maken doen wij wel maar je kan het niet overdragen. Een super aardig stel die zelf ook in een tent slaapt beheert de boel. Er is een douche met een knetter harde waterstraal en een stel wasbakken. Maar ik vind het dus geweldig en geniet met volle teugen, ja ja van kamperen! Het kan dus wel maar de plek is alles bepalend. Laten we zeggen dat wij toch wel "water mensen zijn". De golven waren onwijs en de temperatuur van de zee is gewoon warm. Tussen de surfers en het kampvuur vind ik tijd om dit te typen.

IMG_20200314_174854_67020200314_125815

Niet alleen voor degene die het altijd lezen maar ook voor  ons zelf om het ooit weer eens rustig terug te bladeren.

20200314_130148

Morgen maar even de go pro mee de zee in nemen en kijken of wij blijven of door reizen.

IMG-20200314-WA0018

1. Monique:
    15 maart 2020
    heel leuk weer, jullie nemen mij echt ff mee in jullie avontuur gewéldig allemaal !
  2. Bianca Menkveld:
    15 maart 2020
    Zo leuk om jullie avonturen te lezen
  3. Kim:
    15 maart 2020
    Wat fijn dat jullie zo genieten, geen last van de coronagekte die hier op het moment rondwaait maar van een bijna helders windje bij jullie daar. Heerlijk. Geniet nog even verder. Xxx
  4. Josta van Hilst:
    15 maart 2020
    Wat een mooie vakantie! Leuk om jullie avonturen te lezen!!
  5. Mam en pap vd Weerd:
    15 maart 2020
    Wat hebben wij weer genoten van je verhaal. Wat een avontuur!!
    Geweldig zoals je het vertelt. En dat allemaal op je mobiel. Fantastisch!!!
  6. Annelies:
    15 maart 2020
    Je had B&B geboekt? Ik dacht dat jullie die kampeerauto achteraf voor niets hadden gehuurd. Maar gelukkig toch nog gebruikt, haha